zondag

Pleegzorg, leer mij het zelf te doen


Regels zijn voor de meeste kinderen al moeilijk en zeker voor kinderen die verwaarloosd zijn of structuurloos zijn opgegroeid. Pleegdochter SS is 13 jaar en woont 6 jaar  bij ons. Ze leeft in een soort wolk, er lijkt geen vorm in haar dag te zitten, er is geen verschil tussen een kind of volwassene, alles lijkt haar even vaag.  Nog steeds negeert ze mensen, die ze niet kent of geeft ze gewoon geen antwoord als mensen haar iets vragen.( mensen, die bij ons thuis komen) Ik moet van te voren duidelijk maken aan haar wat er verwacht wordt. 
Spullen van een ander lijken nu iets meer op hun plek te blijven liggen. De eerste jaren nam ze alles mee naar haar kamer wat ze leuk vond. We waren allemaal regelmatig wat kwijt en konden het vaak in haar kastje terugvinden. Dat het niet van haar was, maar van een ander en dat ze er dus vanaf moest blijven scheen niet tot haar door te dringen. We hebben alleen nog een ring gevonden, die onze dochter al meer dan een half jaar kwijt was.
Enkele gebeurtenissen:
Ze moest voor een projectweek van school een adresje vinden, waar ze 4 dagen mocht helpen en wat ze dan verdiende zou voor het project zijn. (goed doel) Ze bedacht iets met dieren en was al naar Voorthuizen gefietst naar een dierenasiel. Daar kon men haar niet gebruiken en dus zakte ze in elkaar en huilde tranen met tuiten, dat ze nooit iets zou vinden, want niemand wilde haar. Zij had altijd pech enkreeg nooit wat ze graag wilde.
Ik heb haar toen een lijst laten maken van wat ze leuk vond om er 4 dagen te kunnen werken. Dat deed ze en vervolgens heb ik haar daar bedrijven en winkels bij laten zetten met hun telefoonnummers. Toen mocht ze die lijst af gaan bellen, allereerst wat ze het leukst vond. Al het eerste adres, een katten- en hondenopvang in Nijkerkerveen nam haar aan als stagiaire/hulp. Daar heeft ze dus ook met veel plezier gewerkt.
Het is moeilijk voor SS om dingen die nieuw zijn te verwerken en eigen te maken. Het is ook niet zo, dat ze me dan om hulp vraagt. Ze probeert veel zelf, maar krijgt er moeilijk grip op en doet vervolgens niets meer. Op dat moment kom ik erachter, dat er iets is en dan kost het me nog de nodige moeite om er achter te komen wat er aan de hand is.
Als ik dan structuur aanbreng in haar probleem en oplossingsvormen aanbiedt dan kan ze veel zelf en groeit zichtbaar van het positieve resultaat.
Met veel liefde en geduld beginnen we iets te bereiken in haar leven. Maar wat een moeite kost dat haar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten