dinsdag

Kinderarts/consultatiebureau in Duitsland


In Nederland ga je met je baby en jonge kinderen naar het consultatiebureau, maar Duitsland heeft een heel ander systeem. Daar ga je naar de kinderarts. Zowel voor de onderzoeken als de inentingen. Maar je kunt ook gaan als je kind ziek is.

Zodra een kind geboren is krijg je een geel boekje met voorop alle tijden dat je naar zo'n onderzoek moet. Ik zag in het boekje van Corné dat hij tussen juli en oktober naar de kinderarts moet voor de U9. Ik dacht dat het wettelijk niet verplicht is, maar als je niet komt of te laat belt voor een afspraak dan wordt dat gemeld aan Jugendamt.

Ik bel dus de kinderarts, krijg ik zo'n pinnige assistente aan de lijn, waarom ik niet eerder gebeld heb, want nu kan ik je pas een afspraak geven in februari. Dat is wel heel bizar, een half jaar verder.
Maar... geen nood. Ook de gewone huisarts mag de onderzoeken doen. Ik ben dus naar onze huisarts gegaan en heb beide kinderen laten inschrijven in zijn praktijk. En gevraagd of de dokter tijd had om de U9 te doen bij Corné. Ja hoor, donderdag 20 september.

Ben blij toe, want ik heb eigenlijk best wel vragen over zijn kortedarmsyndroom. Ik heb het geven van eten aan hem nu zo goed geregeld, dat hij vrijwel nooit meer spuugt en het mooiste: hij is in die maanden dat hij bij mij is al bijna 3 kilo aangekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten