zaterdag

Omgaan met trauma

Omgaan met trauma
'Veel mensen denken dat kinderen veerkrachtig zijn, gebeurtenissen makkelijk vergeten of er snel weer bovenop zijn. Niets is minder waar; een kind is traumagevoelig en er zijn gebeurtenissen die diepe sporen nalaten.

Traumatische ervaringen, hoe ga je er mee om
Traumatische ervaringen die worden opgedaan in de kindertijd kunnen diep ingrijpen en langdurige gevolgen hebben als er niets aan gedaan wordt.  Een kind gaat zich hulpeloos voelen en het gevoel van veiligheid verdwijnt. Zoals bij: seksueel geweld, huiselijk geweld, een instabieleen onveilige omgeving, verwaarlozing, pesten, (psychiatrisch) zieke ouders of verwaarlozing.
Veel mensen denken dat kinderen veerkrachtig zijn, gebeurtenissen gemakkelijk vergeten of er snel weer bovenop zijn. Niets is minder waar; een kind is traumagevoelig en er zijn gebeurtenissen die diepe sporen nalaten.

Traumatische ervaringen die worden opgedaan in de kindertijd kunnen diep ingrijpen en langdurige gevolgen hebben als er niets aangedaan wordt. Het kind gaat zich hulpeloos voelen en het gevoel van veiligheid verdwijnt. Zoals bij seksueel misbruik, huiselijk geweld, een instabiele en onveilige omgeving, verwaarlozing, pesten en psychiatrisch zieke ouders.
Hoewel de gevolgen van een traumatische jeugd ernstig zijn, is er wel degelijk hoop; ik benoem een aantal dingen:
  • Herken de gevolgen van trauma en erken dat je er mee zit. Slachtoffers van trauma hebben vaak jarenlang de gebeurtenissen geminimaliseerd, net gedaan of er niets gebeurd was en zichzelf de schuld gegeven. De beste manier om te genezen is te erkennen dat je veel aangedaan is en dat je daaraan geen schuld hebt.
  •   Krijg de leiding over je eigen leven terug. Gevoelens van hulpeloosheid gaan door tot in de volwassenheid, en zullen je tot een eeuwig slachtoffer maken. Waardoor je reageert en keuzes maakt op grond van je oude pijn. Als je je als slachtoffer gedraagt heeft het verleden de controle over je heden. je moet leren om de oude manier van leven, je oude manier van je tegen de pijn te verdedigen los te laten. Door de pijn te verwerken zul je in staat zijn de controle over je eigen leven te krijgen.
  • Trek je niet terug, maar ga hulp zoeken. Het is een natuurlijk reactie van een getraumatiseerd kind om zich terug te trekken en als volwassenen zul je dit waarschijnlijk blijven doen. Maar dit zal het alleen maar erger maken. Een groot deel van het genezingsproces zal gebeuren door je te verbinden met andere mensen. Neem dus de moeite om deskundige hulp te vragen en vriendschaprelaties aan te gaan. Praat met een familielid of een vriend die je vertouwt. Of sluit je aan bij een praatgroep.
  •   Let goed op je gezondheid. Je vermogen om goed om te gaan met stress zal toenemen als je gezond bent. Zorg voor structuur in je leven, eet op vaste tijden, eet gezond en zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Neem geen alcohol of drugs. Dit verdooft je voor even, maar zullen uiteindelijk de gevoelens van depressie en angst verhogen. En ze zullen de symptomen van trauma verergeren.
  • Leer wat aanvaarden en loslaten inhoudt. Dat je accepteert getraumatiseerd te zijn, betekent dat je er wat aan gaat doen. Je gaat leren beslissen over je eigen leven en te leren het verelden los te laten. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Loslaten betekent dat je niet meer toestaat dat de slechte herinneringen en gevoelens je huidige leven gaan beheersen.
  •  Leer goede gewoonten aan. Slechte gewoonten zijn er in vele vormen, zoals altijd altijd negatief reageren, iedereen wantrouwen, maar ook je gevoelens verdoven door alcohol of drugs. Het is moeilijk om deze gewoonten af te leren of er verandering in aan te brengen. Zeker als je ze altijd hebt gebruikt om de pijn van herinneringen te verzachten. Een therapeut kan je er bij helpen om met slechte gewoonten te breken en deze te gaan vervangen door goede en positieve gewoonten.
  • Jaag jezelf niet op. Je bent als kind al genoeg gewond en je hebt jezelf allerlei controle middelen aangeleerd om te overleven. Het zal tijd kosten en je zult hard moeten werken. Wees blij met een kleine vooruitgang, het zijn de kleine overwinningen in je reageren of je manier van omgaan met gevoelens, die het begin van je herstel aangeven. Wees trots op jezelf.
          






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen