woensdag

Amsterdam, Artis en Apenstreken


Ik ben nog nooit in Artis geweest. Het werd tijd dat ik mijn pleegdochter Amsterdam, Artis en Apen liet zien.
  Met de trein naar Amsterdam is al een belevenis op zichzelf. Zeker als je 10 jaar bent en in een gewoon plaatsje in Gelderland woont. Op het moment dat de trein Amsterdam binnenrijdt vraagt ze zich zorgelijk af, of ik de weg wel weet. Die weet ik en ik weet ook dat je geen strippenkaarten meer kunt gebruiken in Amsterdam, dat je in de tram een tijdelijke kaart kunt kopen en dat je daarmee kunt in- en uitchecken. Ze houdt mijn hand vast, want er zijn wel erg veel mensen in Amsterdam. En erg veel treinen ook. In de tram kopen we een kaart en omdat we vergeten in te checken, krijgen we van de kaartverkoper het advies om dat toch maar even te doen. Een kwartier later lopen we Artis in. Helemaal enthousiast ziet ze de kamelen liggen. Ze rent naar het bord en leest me voor waar de kamelen vandaan komen. Kunnen ze niet door het water lopen, dan kunnen ze misschien ontsnappen. Ik denk niet dat ze dat zullen doen, zeg ik. Naarmate we verder lopen en meer dieren zien, wordt ze enthousiaster. Het gaat niet snel, want ieder bord moet gelezen worden en aan mij voorgelezen of verteld worden. Ook de vissen in het aquarium vindt ze interessant. Na 3 uren gelopen te hebben wil ik wel even gaan zitten en vraag of ze niet even in de speeltuim wil spelen. Nou, aarzelt ze, eigenlijk niet, want ik wil echt alle dieren zien hoor. Ze gunt me toch even de rust en gaat spelen. Even later wil ze verder, ze wil de apen nog een keer zien en de krokodillen wil ze zeker zien. Kun je die aaien, vraagt ze.  Het lijkt me verstandig dat niet te doen.
Nadat ze alle dieren gezien en bewonderd heeft, zelfs alle vissen, wil ze nog wel even in het speeltuintje. Op de weg naar de uitgang blijft ze nog even bij de apen staan; de kleine aapjes proberen met hun handje eten uit het water te halen. Kijk, zegt ze, zo doe ik dat ook. Dat klopt, zeg ik, ook jij hebt apenstreken, zo af en toe. 
De terugreis verloopt goed en ik kijk terug op een leuk dagje uit met haar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten