woensdag

Boos gedrag en driftbuien

 Het gebeurt niet vaak, dat ik het even niet meer weet. Mijn pleegdochters  gedrag  begint de spuigaten uit te lopen. Ze zoekt voortdurend de confrontatie: met de kinderen, maar vooral met ons. Ze is zeer zelfbepalend en verdraagt totaal geen correctie. Ze gaat dan stampvoeten, krijsen, laat zich vallen, schopt, slaat en bijt iedereen in haar buurt. Ik heb haar gisteren twee keer van me af moeten "slaan" ,omdat ze me bleef schoppen.  Terwijl ze dit doet roept ze steeds, dat haar moeder woensdag komt en haar wel mee zal nemen, omdat iedereen haar pijn doet. En: ik luister lekker niet naar jou, want ik ga bij mijn moeder wonen.
We vragen ons dus af: wat heeft ze in haar hoofd?
Vanmorgen heeft ze dus haar zesde driftbui in een week tijd gehad en we hebben haar in bed gelegd en ze ligt daar nu uitgeput.
Elke keer als ze dan tot rust is gekomen is ze heel aanhankelijk en lief, maar van korte duur.

Een dag later.
Onze pleegdochter heeft 1 driftbui gehad, maar die heeft dan ook meer dan een uur geduurd. Zaterdagmiddag speelde iedereen buiten en hoe ze het voor elkaar kreeg, weet ik niet, maar binnen een half uur was iedereen weg en stond ze dus alleen met haar 'goede'  gedrag. Ze begon keihard te krijsen, dat iedereen terug moest komen en smeet de schommels tegen de palen. We hadden afgesproken, dit gedrag te negeren.
Evenlater schopte ze al krijsend tegen de kliko's, toen dat niets opleverde tegen de tuinstoelen. Die lagen evenlater allemaal door de tuin. Toen dacht ze beter resultaat te hebben en begon met stenen te gooien. Dus moesten we wel ingrijpen en ze mocht kiezen tussen naar haar kamer of gewoon buitenspelen. Deze keuze stond haar niet aan en ze startten een nieuwe krijsbui. Na 10 minuten konden wij daar niet meer tegen en heeft pleegvader haar naar boven gebracht, op haar bed gezet en geprobeerd met haar te praten. Ze leit zich deze keer niet ompraten en krijste maar door. Pleegvader is toen weggegaan met de opmerking: als je uitgeraasd bent, kun je beneden komen.
Ook dat gaf aanleiding om de strijd nog heftiger te maken: ze kwam scheldend naar beneden en begon gelijk met: ik mag zelf weten wat ik doe, ik ben al 7, en ik wil NIET alleen buiten spelen, de andere kinderen moeten ook komen.
Pleegvader zei, dat ze die anderen al weggepest had. Toen begon ze tegen de deur te schoppen en heeft hij haar weer naar boven gebracht en gezegd, dat ze nu niet meer beneden mocht komen. Dat hij haar wel zou komen halen. Dit maakte haar zo woedend, dat ze zich liet vallen en nog zeker 10 minuten de hele boel bij elkaar gegild heeft. Het leek wel een psychose.
We zaten echt even met de handen in het haar, voor zover er nog haar zat ;-)
Daarna  heeft pleegvader haar rustig gekregen, maar ze bleef mopperen.





1 opmerking:

  1. Heftig zeg .. en ook wel een beetje herkenbaar die ontzettend boze reactie naar pleegvader/moeder toe.
    groeten Henrike

    BeantwoordenVerwijderen