zondag

Een gehecht kind


Het is bijzonder leuk om eens een pleegkind in huis te hebben die weinig tot geen hechtingsproblemen vertoont. Integendeel, hij laat zien dat hij gehecht is en hecht zich nu "automatisch" aan ons. Een aantal kenmerken die ik zie:
~~ Hij laat zich troosten. Als hij verdrietig is of hij is gevallen dan komt hij steun en troost bij ons zoeken. dat lijkt heel normaal voor een kind van ruim 2 jaar, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat erg weinig voorkomt bij beschadigde pleegkinderen. Een kind dat onthecht is vraagt geen steun of troost, maar zoekt het zelf uit.
~~ Hij kan goed spelen. Ook dat is een kenmerk van gehecht zijn, in ieder geval van zich veilig voelen. Hij kan zich overgeven aan zijn spel, heeft er duidelijk plezier in. Hij vraagt niet voortdurend mijn  aandacht. Beschadigde kinderen kunnen je claimen of zich zo onveilig voelen dat ze niet tot spelen komen. Ze zijn voortdurend op hun hoede: wat doet de volwassene en wat kan er allemaal gebeuren als ik even niet oplet?
~~ Rollenspel. Zijn speelgoed bestaat onder anderen uit knuffels. In bed slaapt hij met twee eigen knuffels die hij van huis meegenomen heeft. Die moeten in zijn bed liggen, hij houdt ze vast en praat tegen ze.
Ook in de speeldoos in de woonkamer heeft hij een aantal knuffels. Vanmiddag zag en hoorde ik dat hij met een klein hondje knuffelde, hij hield het beestje tegen zich aan en aaide het, zachtjes pratend. Even later liet hij het hondje praten.
~~ Leeftijdsadequaat gedrag. Hij is ruim 2 jaar en heeft dus de leeftijd van NEE zeggen. Hoewel hij nog maar kort bij ons is, doet hij dat toch al. Hij probeert me uit door nee te zeggen, door z'n armen over elkaar te doen en z'n hoofd opzij te draaien. Als ik 'm dan afleidt lacht hij. Soms doet hij het dan toch, want nee zeggen tegen eten of drinken is voor hem niet lang vol te houden.
~~ De nacht door slapen. Ook dit is een teken van zich veilig voelen.
~~ Hij is gek op z'n pleegvader. Doordat pleegvader de hele dag werkt, vroeg vertrekt naar z'n werkt, ziet hij hem pas aan het einde van de dag. Maar dan is hij ook heel enthousiast en wil graag stoeien of voetballen.
Hij is niet bang voor mensen, maar gaat ook niet direkt bij iedereen op schoot. Dat is ook een goed teken, want internaatsgedrag is een teken van onthecht zijn.

2 opmerkingen: