donderdag

Kinderen en scheldwoorden


Of je op gedrag nu positief (beloning) of negatief (straf) beloont, maakt niet veel uit. Ik vraag me weleens af of ze het verband zien tussen hun gedrag en de beloning. Wij hadden een pleegdochter die op een geven moment in elke zin enge ziektes of geslachtsdelen verwerkte en ook wij en de grotere kinderen werden dit spuugzat.

Ik heb toen iets bedacht wat echt hielp, maar moet erbij zeggen dat ze al ruim 7 was toen ik het toepaste. Ze krijgt 2 weken lang, elke morgen 6 stuivers, die mag ze in een bakje doen. Afgesproken wordt dat ze zelf een stuiver teruggeeft als er een vloek of ander fout woord gebruikt wordt. Na 2 weken is het aan haar hoeveel geld ze heeft en van dat geld mag ze een zak snoep voor zichzelf kopen. 


Uitgelegd en afgesproken.Ze vond het geweldig. De eerste dag hield ze geen stuivers in het bakje, De tweede dag hield ze er 3 over en vanaf de derde dag heb ik geen onvertogen woord meer gehoord. Na 2 weken kocht ze een zak snoep voor zichzelf en ze was zooooo trots.

vrijdag

Uitspelen


Even klagen over een onderwerp wat zich steeds herhaalt, vooral bij een hechtingsstoornis. Onze pleegzoon van bijna 6 gaat elke dag naar de Kindergarten. Hij heeft daar een juf die vooral erg veel medelijden met hem heeft. Door ziekte in de eerste levensjaren, onmacht van moeder en een mishandelend pleeggezin heeft hij het een en ander in de halen, ook op lichamelijk gebied. Dat doet hij graag, althans bij ons. We hebben een grote tuin met klim- en klautermateriaal en het oefenen geeft hem plezier. Vanmorgen ging hij met spierpijn in zijn kuiten naar school. Net kom ik hem halen en de juf moest me iets vertellen: Hij had vanmiddag vreselijke pijn in zijn knie. Toen ik hem op schoot nam en vroeg: Wat is er dan? begon hij hartverscheurend te huilen. De rest van de middag heeft hij bijna niet kunnen lopen, hij zakte door zijn knie. Nee er is hier niets gebeurd, hij zei dat het van het klimmen kwam, gisteren. Ik wist genoeg, prettig weekend en we gingen. Buiten liep hij normaal naar het hek, tot er een andere moeder langs kwam, hij zakte door zijn knie en begon te snikken. Pffff, ik voelde me helemaal in de stress schieten. Ik wilde eigenlijk zeggen, dat hij een toneelstukje speelde, maar bedacht ineens iets anders: Ik zie dat het heel erg is met je knie, je moet straks maar even op je bed gaan liggen tot het over is. Hij snikte nog wat na, begon normaal te lopen en had weer gewone dagelijkse dingen te vertellen. Dit uitspelen en het reageren op medelijden van de juf is bij pleegouders wel herkenbaar, denk ik.

donderdag

Bankpas geblokkeerd


Sinds vorige week was mijn bankpas van de Duitse bank geblokkeerd. Daar sta je dan te pinnen en er wordt aangegeven dat er een storing is. Niet zo erg, als Nederlandse heb ik ook nog een bank in Nederland met pinpas. Ik kon dus gewoon betalen.
Eerst dacht ik dat er storing bij de bank was, ach misschien morgen opgelost. Maar nee, de dagen erna was er steeds diezelfde storing. Dus liet ik mijn man pinnen, maar ook daar was er een storing.

Vreemd, wat was hier aan de hand?

Daar kom je wel achter als je naar de bank gaat en vraagt waar de storing zit.
Ik naar de bank en een overvriendelijke dame vraagt wat ik wil. Mijn pas is al een week geblokkeerd, ik wil graag weten wat er aan de hand is.
Ze loopt naar haar werkplek en doet iets met mijn pinpas. Ze komt terug en zegt: We hebben een paar weken geleden een brief gestuurd om te vragen of u kontakt met ons op wil nemen. Dat heeft u niet gedaan. jawel, zeg ik, ik heb iemand aan de lijn gehad die vroeg waar die bedragen vandaan kwamen die iedere maand gestort worden. Dat heb ik uitgelegd.
Ze loopt weg met de pas en vraagt een collega iets. Beide kijken me aan of ik op het punt sta de bank te willen beroven.
Ze loopt naar boven en komt terug met een formulier waarop mijn laatste saldo en bijschrijvingen staan. Waar komen die bedragen vandaan, zegt ze streng.
Ik voel me enigszins in mijn hemd staan en denk: Meisje, ik ben 2 keer zo oud als jij, even dimmen.

Ik zeg, dat dat de bedragen zijn van de pleegzorginstelling waar ik 2 pleegkinderen van opvang. Tegelijkertijd geef ik haar het visitekaartje van mijn begeleidster: Belt u die maar op, dan zullen ze u dat bevestigen.
Intussen is de directeur ook op de hoogte, vanuit m'n ooghoek zie ik een man in de deuropening van zijn kantoor naar me kijken.  Ze loopt met pasje en visitekaartje naar hem toe en samen zie ik ze fluisteren en kijken.
Hij wenkt me en ik loop naar hem toe. Excuses, zegt hij, we wilden weten waar die bedragen vandaan kwamen, er staat geen bedrijf en wel een privenaam. Ja, zei ik, dat is de direkteur van de Pleegzorginstelling en ik heb 2 kinderen in huis. Dus dat bedrag komt 2 keer per maand op mijn rekening. Nog een keer excuses en: we zullen beide passen direkt weer deblokkeren.

Ik kon weer geld uitgeven.

maandag

Evaluatie pleegzorgplaatsing


Ik kom net terug uit Kleve, waar ik een gesprek heb gehad met de begeleiders van Netzwerk, de voogd en iemand van Jugendamt en de moeder over de jongens. Het gaat supergoed met hen. Het is nu een half jaar geleden dat CC bij ons geplaatst is en weer met z'n broer MM samen is. Er werden me allerlei vragen gesteld en ik kon vertellen dat ze beiden zich steeds veiliger zijn gaan voelen en zelf ook vertellen dat ze graag bij ons zijn.
Ook de moeder merkt het dat de jongens zich veel beter en leuker gedragen tijdens de bezoekregelingen. Moeder vroeg me zelfs: De jongens kunnen toch bij jullie blijven, he? Ja, dat kan. Ik heb verteld dat we bezig zijn om CC nog een jaar naar Kindergarten te laten gaan in plaats van de Grundschule. Ook daar was ze het mee eens. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag, want dat gaat hier niet zomaar. Je moet aantonen dat het nodig is en een Jeugdarts heeft hierin het laatste woord. Maar we doen ons best.

woensdag

De Duitse bureaucratie


Zo langzamerhand verdrink ik in de Duitse bureaucratie. Ongelofelijk, wat zit die vreemd, schimmig en hokkerig in elkaar. En dan wil je alleen maar zorgen dat je pleegkinderen dat krijgen wat ze nodig hebben. Niet eens voor mezelf.
Onze jongste pleegzoon, CC, wordt in juli 6 jaar en is dan dus leerplichtig. Ik kreeg al een brief van Stadt Rees dat ik hem moest aanmelden op de basisschool. Met datum en tijd. Dat heb ik gedaan.
Maar intussen weet ik al dat hij eigenlijk nog een jaar zou moeten 'kleuteren' zoals dat in Nederland heet. Nog een jaar naar Kindergarten dus. Nou als je denkt dat je dat gewoon even aangeeft, dan heb je dat goed mis. Gemeld bij het inschrijvingsgesprek en het hoofd van de school zag dat ook wel aan zijn gedrag en mijn verhaal.
Maar mijn inzicht of motivatie zijn verder niet van belang. Na veel gezoek ben ik er achter gekomen dat het laatste woord hierin komt van de Jeugdarts in Kleve. Zij bepaalt of mijn pleegkind nog een jaar naar Kindergarten mag of dat hij naar de basisschool moet. En ik? Ik moet zorgen dat ik van zoveel mogelijk instanties een aanbeveling krijg dat dat echt nodig is. De kinderarts, de SPZ, de leidsters van de Kindergarten, het hoofd van de basisschool. Die allemaal heb ik nu ingeschakeld om te melden dat CC nog een jaar kind mag zijn. Dat dat emotioneel/sociaal echt nodig is voor hem.

Dat is nu allemaal geregeld, maar dan komt nog het probleem van de wet op de privacy. Moet ik er dus voor zorgen dat de persoon die de voogdij over de kinderen heeft de nodige handtekeningen zet. En hoe het nu verder gaat? Ik weet het niet. Moet ik zorgen dat alles bij die Jeugdarts komt of doet ieder zijn deel? Krijg ik een uitnodiging voor een gesprek of moet ik me melden. Niemand die het weet.

Ook de begeleidster van de pleegzorginstelling zegt het niet te weten, laat staan dat ze het voor me doet. Ze zou toch kunnen bellen naar die of gene. Als ze het echt niet weet.

Ik krijg het gevoel in het diepe te zijn gegooid zonder dat ze weten dat ik niet kan zwemmen.

Maar waarschijnlijk ben ik in NL ook vreselijk verwend, daar deed de begeleidster van de pleegzorg altijd alle administratieve rompslomp en en als andere instanties moeilijk deden ging zij er achteraan.



zondag

Met 5 Euro naar de kinderrommelmarkt


Wat is er leuker dan een rommelmarkt. Kijken of er nog wat bijzonders ligt voor een bijzonder prijsje.
Een leuke onderbreking in het weekend en ook de jongens vinden het leuk.
De laatste keer hadden we voor hen niets gekocht, omdat er domweg geen leuk speelgoed lag. Dat vonden ze niet leuk. Tijdens een wandeling zagen we dat er deze middag in Werth een kinderrommelmarkt was. Dus alleen speelgoed en kinderspullen. Dat geeft doorgaans een ander probleem, namelijk dat ze bij elk kraampje wel iets leuks en vooral groots zien liggen. Om teleurstellingen en gezeur te voorkomen, hebben we de jongens elk 5 Euro gegeven en een rugzak. Zelf weten wat je koopt en op = op.
Ze vonden het een superidee. Al snel kwamen ze er achter dat de grote dingen niet in aanmerking kwamen, wat gewoon geaccepteerd werd. Ze hebben bij verschillende kraampjes wat autootje, playmobil en een knuffel gekocht.
Blij met hun spullen gingen ze rustig mee naar huis.
Ik denk dat ik op het juiste idee gekomen ben.

dinsdag

Kinderarts/consultatiebureau in Duitsland


In Nederland ga je met je baby en jonge kinderen naar het consultatiebureau, maar Duitsland heeft een heel ander systeem. Daar ga je naar de kinderarts. Zowel voor de onderzoeken als de inentingen. Maar je kunt ook gaan als je kind ziek is.

Zodra een kind geboren is krijg je een geel boekje met voorop alle tijden dat je naar zo'n onderzoek moet. Ik zag in het boekje van Corné dat hij tussen juli en oktober naar de kinderarts moet voor de U9. Ik dacht dat het wettelijk niet verplicht is, maar als je niet komt of te laat belt voor een afspraak dan wordt dat gemeld aan Jugendamt.

Ik bel dus de kinderarts, krijg ik zo'n pinnige assistente aan de lijn, waarom ik niet eerder gebeld heb, want nu kan ik je pas een afspraak geven in februari. Dat is wel heel bizar, een half jaar verder.
Maar... geen nood. Ook de gewone huisarts mag de onderzoeken doen. Ik ben dus naar onze huisarts gegaan en heb beide kinderen laten inschrijven in zijn praktijk. En gevraagd of de dokter tijd had om de U9 te doen bij Corné. Ja hoor, donderdag 20 september.

Ben blij toe, want ik heb eigenlijk best wel vragen over zijn kortedarmsyndroom. Ik heb het geven van eten aan hem nu zo goed geregeld, dat hij vrijwel nooit meer spuugt en het mooiste: hij is in die maanden dat hij bij mij is al bijna 3 kilo aangekomen.

zondag

Verdwaald in de nacht


Af en toe wordt Corné wakker. Meestal rond een uur of 10. Hij gaat dan naar de wc en daarna naar beneden om te kijken waar wij zijn. En om weer naar bed gebracht te worden.

Dan zit hij even stil tegen pleegvader aan, krijgt wat te drinken en geniet van het moment.
Een paar minuten later brengen we hem naar bed en hij valt al snel weer in slaap.

Vannacht werd ik wakker, omdat ik meende een kind te horen huilen. Ik luisterde nog eens , maar het bleef stil. Ach, zeker een droom van een kind. Of in mijn droom een kind horen huilen.

Vlak daarna hoor ik gestommel op de trap en weer gehuil. Ik vlieg m'n bed uit en zie de trapdeur open staan. Midden op de trap zit Corné te huilen. Waar was je? zegt hij. Wij slapen al en kom, dan breng ik je weer naar bed. Hij laat zich gewillig weer naar bed brengen en valt waarschijnlijk snel in slaap, want ik hoor niets meer.

Daarna lig ik nog een tijd wakker.

BBQ Feest en Opblijven


De eerste zaterdag van september: dat betekent een tuinfeest voor onze kinderen, broers en zussen en vrienden. Na 3 dagen voorbereiding, eten in huis halen, vlees bestellen bij onze Duitse buurman en frisdrank, wijn en bier inslaan werd het eindelijk zaterdag. Voor mij eigenlijk te snel, maar voor Matt en Corné duurde dat wachten veel te lang. Zelfs de hele zaterdag moesten ze wachten tot de eerste bezoeker eindelijk kwam.
De jongens hebben genoten van al die aandacht.
Toen onze vrienden uit het dorp er waren met hun pleegkinderen kon voor hen het feest beginnen. Door de tuin rennen, een spelletje doen op de mobiel van één van de gasten eten drinken wat je wilde en hoeveel saus je erop wilde doen.

Om half 8 knapte Corné af en hij wilde naar bed. Matt werd steeds actiever en uiteindelijk leek me half 10 wel laat genoeg. Het was inmiddels donker geworden en vol trots ging hij op grote-mensen-tijd naar bed. Omdat er 8 mensen bleven slapen had ik campingmatjes bij ons op de slaapkamer gelegd  en daar sliepen ze. Superleuk: kamperen bij je pleegouders.

Om half 7 was de Corné alweer wakker. Matt heeft nog een uur geslapen.
Ze vonden het een geweldig feest en vroegen wanneer we weer een BBQ feest gaven. Over ongeveer 365 nachtjes, zei ik. Zoveel? Jazeker, een heel jaar wachten.

woensdag

Van Jeugdzorg, Pleegzorg en de Pleegouders



Gelezen:
'Als pleegouder moet je een plek in je hart hebben' kopt Bureau Jeugdzorg. Mee eens. Maar we zouden er met veertien jaar ervaring als pleegouder aan toe willen voegen:

'Als pleegouder moet je eelt op je ziel hebben, een cursus onderhandelingstactieken en-technieken gevolgd hebben, bestand zijn tegen wisselende contacten, kunnen omgaan met mensen die selectieve geheugens hebben, ernstig pubergedrag kunnen weerstaan, zeer volhardend en zonodig hard kunnen zijn en weten hoe je met selectieve dossierschrijvers om moet gaan.'

Om verwarring te voorkomen: die eigenschappen zijn niet nodig om pleegkinderen een plek in je hart te kunnen geven.  Die eigenschappen zijn nodig om jarenlang met instanties als Jeugdzorg en Pleegzorg om te kunnen gaan. (Henk van Stokkum, pleegvader)

Helaas is dat laatste maar al te waar. Al moet ik zeggen dat ik in de 26 jaar pleegmoeder zijn ook heel veel goede pleegzorgwerkers en voogden heb gehad. Maar als je iemand treft die denkt het beter te weten, een hogere pedagogische opleiding dan jij te hebben gehad of iemand die strikt volgens de regels wil leven, dan gaat dat vaak ten koste van je pleegkind. Dan kun een grote plek in je hart hebben, veel liefde en geduld hebben, maar dan zul je al je energie nodig hebben om te strijden voor je pleegkind.