dinsdag

Kellergeist


Alweer 4 maanden wonen we in ons huis in Duitsland. Ondanks onze goede voorbereiding op het wonen in een ander land stuiten we toch regelmatig op verrassingen. Toen we vorig jaar met de makelaar dit huis bekeken, lieten ze ons een enorme kelder zien. Zeker 20 m2. In die kelder stond een groot groen ding dat kennelijk aan stond, want het maakte een enorm lawaai. Net of er een ventilator hard aan het werk was. Bij navraag bleek dat ook zo te zijn: het was de warmes Wasserpumpe, die z'n best stond te doen om het water voor de keuken en de douche warm te maken en te houden. Een soort boiler, zeg maar.
We hadden zo'n ding nog nooit gezien en lieten ons graag voorlichten over het gemak ervan en dat hij zo weinig stroom nam. Omdat we als een blok waren gevallen voor dit huis, de tuin en de plek in het dorp, namen we dit grote ding in de kelder voor lief.
Nu, na 4 maanden is wel gebleken dat dit geen slechte keuze is geweest: het water is altijd warm, zelfs als er veel water gebruikt wordt. Het lawaai van dit ding, dat door de ventilator gemaakt wordt, hoor je nauwelijks als de kelderdeur dicht is.

In het weekend viel me wel op dat de ventilator maar bleef draaien, ook maandag ging dat maar door. Hij leek er geen genoeg van te krijgen. Na zeker 7 uren gedraaid te hebben kreeg ik allerlei doemscenarios: van doorbranden tot een ontploffing van het apparaat, kelder onder water en kortsluiting.
Kortom; het werd tijd er een deskundige bij te halen. Na 3 telefoontjes bij bedrijven die "nichts zu tun haben mit Wasserpumpe" kreeg ik het nummer van een bedrijf uit Bocholt, die kennelijk het probleem herkende en me vriendelijk vroeg of ik even wilde kijken om welk merk en nummer het ging. Ik naar beneden en even later kon ik hem dat vertellen. Hij zou de goede monteur sturen; morgenochtend om 8 uur.
Nauwelijks had ik de hoorn op de haak gelegd (ik heb hier een ouderwetse telefoon) of mijn Kellergeist hield op met blazen.

Vanmorgen was daar de reddende monteur die me al snel wist te vertellen dat de roosters van de ventilator vol vuil en stof zaten. Na het schoonmaken controleerde hij het apparaat en zei: Zo die alte Lady kan haar werk weer doen. Ze is al oud, zeker 30 jaar, maar nu alles weer in orde is kan ze nog best een paar jaar mee. De rust is weer gekeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten